pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Tuesday, November 16, 2010

MAJLIS TERIMA MENANTU

tajuk entri bukanlah aku yang terima menantu ...Sakinah baru 8 tahun.jauh lagi perjalanannya....hihii...tapi aku berkongsi kegembiraan menerima menantu anak buah.anak kakakku yang sulung kahwin pada hari Sabtu lepas.aku dah punya 3 menantu anak buah.dua yang dah lepas tu aku tiada di Malaysia,jadi yang kali ini aku betul-betul terlibat dalam majlis ni.

majlis nikah diadakan pada hari Sabtu dan majlis jamuan makan pada hari Ahad.Insya Allah jamuan di pihak lelaki akan diadakan pada hari Ahad minggu ni di Klang.

sebagai orang kuat ...kami adik beradik dah mula berkapung di rumah kakakku di Bangi sejak hari Jumaat lagi.aku taklah tidur di sini-pakwe masih larat nak memandu balik rumah.jadinya kami berulang alik 3 hari 3 malam untuk majlis tersebut.tak apalah...bukan selalu.

hari Jumaat:kerja-kerja memasukkan 'door gift' sebanyak 1 ribu beg.orang kata hari last 'touch-up' untuk semua persiapan-hantaran,bunga rampai...malam berinai,tapi hanya memakai inai saja.pengantin ni punya petua-inai nak kena campur serbuk teh,minyak kapak lah...alahai...pelik-pelik punya bahan.aku dulu tak pun macam ni...last-last bila bukak,tak merah-apa lagi kena touch up dengan inai yang dalam bentuk tiup ubat gigi tu baru merah...
tapi yang excited nak berinai ni -mak-mak saudaranya...hihi...aku pun nak berinai jugak.lengkaplah sepuluh jari.ni pun sebab ada yang nak jadi tukang inai.kita hulur jari jelah...tulah aku kata dekat pengantin;
"angah jangan risau,pengantin back-up ramai ni..esok kalau pening-pening ke,ramai yang boleh ganti...alahai..."

Sabtu:majlis akad nikah di Masjid Al Hasanah di Bangi S9 pada pukul 11.30 pagi.sekali akad nikah sahaja-dah selamatlah anak buahku-Noor Syahirah bergelar isteri...kami rombongan ni cadangnya nak pakai sedondon hijua,last-last jadi macam-macam color daa...
(sempat nak pose kejap walaupun Hakimi tidur tu..) petang tu pulak kerja-kerja menyiapkan bahan untuk masak gulai tempoyak.ni hajat hati kakakku lah. (mak pengantin nak sangat lauk ni)untuk lauk ni-yang jadi anchornya kakak iparku yang sulung-Kak Siti dengan kakak sepupuku -Kak Fauziah. diaorang ni memang orang Negori Sembilan.lauk-lauk macam ni...memang diaoranglah pakar. bahgian ni memang aku tak masuk campur.aku handle masak sup tulang dengan buat pencuci mulut.untuk makan sekeluarga malam tu dan yang ada jugak kawan-kawan tuan rumah yang datang,aku masakkan sup tulang berempah.lawannya aku celurkan bihun.untuk lebih 'kaw' makan dengan sambal kicap!.daun pandan yang banyak lebih daripada bunga rampai tu,aku blendkan untuk buat agar-agar pandan.tapi semua gambar tak adalah...cameraman tak ada.back up cameraman aku si Sakinah-dah letak jawatan.dia pun sibuklah dengan sepupu-sepupu dia.pendek kata malam tu-acara makan-makan jelah.sup habis yang tinggal bihunnya saja.

Ahad-jamuan makan.hari ni tema pengantin color kuningdan untuk ahli keluarga pulak color pink.(mak ayah pengantin perempuan@kakak dan abang iparku)hari ni semua dapat bunga reben sebagai tanda kena bekerja...yang jadi tukang pelayan pun ada, tukang kasi door gift pun ada-ni memang kena duduk dekat pintu aje lah...tukang sibuk pun ada jugak...yang tak pasal-pasal kasi arahan dekat orang,dia tak buat...adus!(orang kuat ambik time off)aku? ni yang paling penting.tukang jadi 'bank bergerak'.aku yang pegang hand beg yang berisi sampul duit yang diberi tetamu!kakak aku tak nak pegang beg ni-kata seganlah pulak-jadinya akulah yang pakai-orang tak perasan.dapat je duit kat tangan,sama ada daripada kakak atau abang iparku, akulah orang yang dicari...berat jugalah bahu aku.(Hakimi-kena makan sendiri,mama busy...)jamuan hari ni adalah daripada Shamein Catering-dari Kota Damansara. makanan sedap-standard seperti nasi beriani/nasi putih,dalca,ayam masak merah,kari daging,rendang ayam tok , acar dan tak lupa gulai tempoyak yang masak malam tadi dengan ikan masin goreng.gubahan di meja pengantin? fuh memang ada rupa...zaman aku dulu yang tak ada macam ni...hihiii...

bacaan doa selamat untuk pengantin daripada Tuan Hj Bakar(kakak pengantin
yang masih solo dan vogue lagi-Along...your time nanti kita buat kat hotel ye!)(flower girl yang tak lepas dengan bunganya...)

walaupun penat tapi semua happy dan berkumpul sanak saudara.macam-macam cerita,macam-macam gosip...hahaha...kutuk-kutuk sikit...biasalah bila dah ramai.

untuk Angah dan Pian-mak usu doakan agar kalian bahagia sehingga ke akhir hayat dan beroleh anak soleh dan solehah. amin...

1 comment:

  1. Jutaan terima kasih diucapkan kepada mak usu n family serta semua kaum keluarga yg datang dan byk membantu mcm2 perkara sebelum, semasa n selepas majlis berlangsung. Memang penat, tapi dlam gambar tetap vogue gitu!Terima kasih juga mendoakan kami, Amin.
    -Angah & Pian.

    ReplyDelete

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala