pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, February 1, 2012

INSENTIF PELABURAN DIBUKA TERPULANG PADA KITA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

bercakap pasal tahun baru,apa yang diazamkan?bagi CITH selain mendoakan untuk diberikan kesejahteraan,kebahagiaan,kesihatan yang baik dan sebagainya,turut berazam untuk menambah dana simpanan kewangan yang ada untuk anak-anak.

kebelakangan ini pelbagai insentif yang dibuat oleh kerajaan untuk menggalakkan rakyat Malaysia membuat pelaburan dan penyimpanan.yelah,semakin hari semakin tinggi untuk menyara kos hidup,pendidikan mahu pun perubatan.tu semua
memerlukan..MONEY..MONEY...MONEY...(duit..duit...di mana kau duit...)

untuk golongan kanak-kanak,pelaburan dalam unit Amanah Saham Bumiputera(ASB)dengan dikenali sebagai Buku TING adalah satu pelaburan yang tidak harus dilepaskan.ia membuka pelaburan penyimpanan sebanyak RM10 ribu ringgit maksimum dan kemudian setelah berusia 18 tahun barulah boleh menukarnya kepada akaun dewasa ASB (buku biru).

selain itu penyimpanan dalam tabung pendidikan Akaun Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) juga merupakan satu langkah jangka masa panjang untuk anak-anak kita meneruskan pendidikan di masa hadapan.melalui RM 3 ribu simpanan setahun dalam akaun ini,penabung iaitu ibu bapa akan mendapat pelepasan cukai daripada LHDN.satu langkah mengurangkan kadar cukai yang dibayar! hihi...

terbaru ini,kita semua sedia maklum dengan satu lagi skim pelaburan yang dibuka oleh kerajaan.skim yang dikenali sebagai Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia @SARA 1Malaysia.rasanya memang dah banyak info berkenaan dengan SARA ini di media massa.CITH pun tak nak lah mengulas lanjut mengenainya.mula pertama kali dengar skim ini memang lah rasanya nak mohon,begitu juga di kalangan adik beradik yang lain TAPI bila diperhalusi syaratnya,nyata ia bukan untuk kita.lebih tepat,skim ini memberi peluang kepada mereka yang sepatutnya.

semalam,kebetulan CITH pergi ke Bank Simpanan Nasional.biasalah hujung bulan/awal bulan,banyak yang kena dibuat di bank.melihat ramai yang meminta borang permohonan di kaunter maka CITH pun bertanya pada staf yang terlibat.maka inilah sedikit sebanyak info yang boleh dikongsi bersama.

1.satu skim pelaburan yang berjumlah RM 5,000.skim ini terbuka untuk isi rumah iaitu pendapatan suami isteri yang tidak lebih daripada RM 3,000 sebulan.

2.sekiranya balu atau duda,mereka hendaklah mematuhi syarat di atas dan mestilah mempunyai tanggungan.

3.pemohon tidak ada simpanan yang berjumlah RM10,000 dan ke atas dalam mana-mana simpanan di bawah Permodalan Nasional Berhad.

4.pemohon tidak diisytiharkan muflis.

5.pemohon perlu membayar ansuran pinjaman kepada bank sejumlah RM84 setiap bulan dan hanya dibenarkan mengeluarkan dividen sahaja sepanjang tempoh 5 tahun itu.mereka hanya boleh mengeluarkan kesemua wang yang ada termasuk pokok hanya setelah mencapai tempoh matang iaitu 5 tahun.

jadinya,ternyata skim ini memberi peluang kepada golongan sasaran untuk membuat simpanan mereka di masa hadapan.kepada mereka di luar golongan ini,maka tak perlulah nak menipu atau membuat sebarang percubaan untuknya.segala tindakan itu hanyalah sia-sia.segalanya akan disemak terlebih dahulu.jadi jangan buat penat ambil borang,isi borang...

apa pun tujuan kerajaan melancarkan skim pelaburan ini tidak perlulah untuk dibahaskan.bagi CITH ia sesuatu yang bagus untuk menggalakkan orang kita menyimpan,dan menyimpan dan menyimpan...makin hari semuanya makin mahal.takkan kita nak mengharap percuma semata kan...

ALAHAI...

2 comments:

  1. sara1m perlu dijauhkan..nampak macam bagus tapi bila diperhalusi buruk untuk jangka masa panjang..

    ReplyDelete
  2. baik buruknya tu,kita sendiri yang kena buat kira-kiranya.setiap satu mmg ada baik buruknya.klu sendiri tak blh nak simpan secara berkala,maka secara paksaan dgn menjelaskan loan mungkin satu yang blh mengubah sikap utk menyimpan.wa'allahhuaklam

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala