pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, February 8, 2012

NOTA WASIAT SEMASA UMUR MASIH ADA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...nampaknya mula sibuk ye kita golongan mama yang bekerja di rumah ni.maklumlah,hari ni anak-anak ke sekolah semula.rutin harian pun bermula lah...hihi...

hari ni,satu buku yang sudah CITH khatam bacaannya ialah buku mengenai
wasiat.huhu...mungkin ada yang kata,banyak mana sangatlah harta yang nak diwasiatkan...dah nak mati sangat ke kita sampai perlu nak buat wasiat ni atau yang sewaktu dengannya...

tak kisah lah bagaimana pandangannya tapi buku ini seharusnya kita semua ambil tahu.

JUDUL : NOTA WASIAT
PENULIS : MD GHAZALI IBRAHIM (adik kepada arwah ustaz Asri Rabbani)
TERBITAN: MUST READ SDN BHD
MUKA SURAT: 88 MS
HARGA :RM 15.90

ajal,maut,pertemuan dan perpisahan itu bukanlah di dalam pengetahuan kita.hanya DIA yang maha mengetahui apa yang kita hamba yang lemah ini tidak tahu.maka selain amal ibadat sebagai saham untuk diri kita untuk dibawa bertemu DIA,kita juga perlu berbuat sesuatu untuk mereka yang ditinggalkan.

memanglah harta tak banyak mana tapi sekiranya yang tak banyak itu gagal untuk diuruskan dengan baik,bagaimana pula untuk mengembangkan harta itu kan...bagaimana pulak hal kehidupan untuk waris-waris kita yang ditinggalkan?semua itu memerlukan perancangan awal daripada kita semasa kita masih hidup.

maka buku tulisan ustaz Ghazali yang sering ke udara di Tanyalah Ustaz TV9 ini sesungguhnya mampu mengubah pandangan kita terhadap kekhilafan kita dalam menyebut mengenai wasiat.memang ada instrumen pembahagian harta pusaka secara faraid tetapi selain itu ada lain kaedah yang boleh kita gunakan dalam tujuan memastikan mereka yang kita sayang mendapat hak atas kerja keras kita semasa hidup.contohnya seperti Hibbah@hadiah pemberian yang diberikan kepada seseorang waris kita tanpa mampu dicabar haknya oleh mahkamah!

yalah,kita tanya balik diri kita,kerja keras kita selama ini untuk siapa?
CITH pasti jawapannya sudah tentulah untuk keluarga iatu kebajikan pasangan hidup kita dan juga anak-anak yang sedang membesar selain sedikit sumbangan untuk keluarga mahu pun sebagai amal jariah kita.justeru menulis nota wasiat seperti yang dihuraikan dalam buku ini adalah sebagai satu langkah untuk kita meluahkan kasih sayang kita kepada mereka.

penulisan buku ini sangat mudah difahami dengan gaya bahasa yang tidak meleret-leret.terdapat beberapa contoh yang dilampirkan oleh penulis untuk dijadikan contoh kepada kita.

CITH pun baru menyiapkan 4 halaman bertaip untuk menulis nota wasiat kami suami iateri yang ditujukan kepada salah seorang daripada kami dan khususnya untuk anak-anak kami.Insya Allah bila selesai nanti,CITH akan update di sini...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala