pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, February 7, 2012

SOAL ANAK LEBIH UTAMA DARIPADA HARTA LAIN

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

hari ni last day untuk berehat/bermalas-malasan mahu pun bersiap nak balik ke rumah masing-masing setelah lama bercuti.esok bermula aktiviti seperti biasa.anak-anak pun mula sekolah semula.

bercakap pasal anak ni,semasa pertemuan CITH dengan rakan sekolah tempohari pun memang persoalan anak lah yang menjadi topik penceritaannya.maklumlah masing-masing nak update status diri sendiri.ada yang baru berkahwin,ada yang sedang berbadan dua,ada yang masih single ada tu dalam proses nak menambah anak dan ada juga yang dah 'tutup kedai' katanya...hihi...

perasan tak,bila berjumpa soalan macam nilah selalu ditanya; "anak berapa dah? anak sulung berapa tahun?" semuanya berkisar tentang anak.tak pulak tanya simpanan berapa,rumah berapa banyak...yang ditanya dah tentu pasal anak.kalau anak seorang ditanya bila dah ditambah,kalau dah berderet tu timbul pulak rasa kagum dan soalan-soalan nakal..."ramainya askar..." macam-macam kan...

apa pun,memang wajarlah kedudukan anak itu lebih tinggi nilainya daripada segala aset yang ada.anak itu adalah lambang kejayaan bagi kedua ornag ibu bapanya.dek kerana itulah jika berjayanya seorang anak itu,maka tersenyum lebar ibu bapanya dan begitulah keadaan di sebaliknya.

aset yang bertimbun,rumah besar mana,jawatan tinggi mana orang tak pernah persoalkan tapi sebaliknya orang kita mahu mengambil tahu hal anak.maka sebab itulah bila berkahwin lama tapi tak punya anak,memang rasa "lain". itu yang kadang kala mendatangkan stres kalau tidak ditangani dengan bijak.yelah,mana-mana pergi khususnya di majlis-majlis kenduri kendara,orang akan bertanya; "dah ada anak?/ bila lagi nak ada baby? /merancang ke?...dan macam-macam...

pasal itu jugalah kita tengok ada di antara kita yang kurang mampu tapi mempunyai bilangan anak yang ramai.bagi mereka itulah aset mereka di masa hadapan.bak kata pepatah; untung sabut timbul,untung batu tenggelam kan...manalah tahu di antara yang ramai itu ada yang menjadi orang yang mampu mengubah nasib keluarga.menurut kata kawan CITH pada majlis tempohari,sepanjang dia sebagai doktor sakit puan,umur ibu mengandung yang paling tua ialah 53 tahun!emmm...

apa-apa pun,masing-masing punya pendapat.ada yang mahu famili kecil,ada yang mahukan famili yang besar...yang penting kualiti dan kuantiti itu biarlah berjalan seiringan ditambah dengan tanggungjawab yang seharusnya tidak boleh dikesampingkan.

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala