pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, February 2, 2012

UMUR YANG SEMAKIN BERTAMBAH SABAN TAHUN

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

bercakap mengenai umur,ada di antara kita yang malu-malu alah nak sebut umur sebenar,ada tu pulak yang memang open bila ditanya.masing-masing punya pendapat sendirikan.yelah,kadang tu bila tiba-tiba ditanya umur,terasa tersedak tu bukan sebab apa,sebab baru perasan mak aii...banyak dah nombornya! hihi...

kalau zaman di bangku sekolah dulu,dengar cikgu berumur 25,30,40 rasanya huh....macam diri ini jauh je nak sampai ke tahap itu.yelah,masa tu pun masih berhingus lagi.tapi kini bila diri sendiri sudah mencapai tahap umur itu rasa; 'aik cepatnya masa berlalu. sekarang umur dah masuk 3 series lebih!" al hamdulillah,segala pujian untuk DIA yang memberi kesempatan untuk CITH merasa umur ini.

kalau dah lahir bulan Januari,lepas tu pulak minggu pertama lagi,maka kecepatan umur meningkat itu memang sangat dirasai.Sakinah pulak,bila masuk tahun baru dah tanya CITH; "mama,tahun ni umur mama berapa?" hahaha...dah siap-siap tanyakan...maka nak berselindung rasa muda itu memang tak ada chancelah nampaknya!

bagi CITH,perubahan dan peningkatan umur hanya sekadar nombor.yalah saban tahun bertukar nombor sama ada nombor di depan mahu pun nombor di belakang.apa yang lebih penting pengisian dan manfaatnya umur itu pada diri sendiri dan sekeliling.biarlah kemantangan itu mencerminkan perubahan umur diri.

tapi ada juga yang kata,semakin tua semakin menjadi! adoh.... ni pun boleh dilihat daripada 2 aspek.satu aspek yang baik dan satu aspek yang kurang baik.aspek yang baik mungkinlah bila umur semakin meningkat tua ni...oopss dewasa!...mungkin pemikiran dan corak tindakan kita juga semakin berubah.maka apa yang kita buat itu lebih nampak terarah dan mencapai sasarannya maka itulah yang dikatakan semakin tua semakin menjadi.sebaliknya kalau dilihat yang tak baik, pastinyalah di sebaliknya itu menjadi semakin lupa diri atau juga berubah menjadi seperti orang muda-muda kembali.

ada juga yang berkata,muda hanya sekali dan tua itu tak pasti.CITH suka ayat ini.memang kita merasai muda hanya sekali.muda dahulu dengan muda sekarang sangat jauh bezanya.macam langit dan bumi umpamanya.CITH selalu katakan pada Sakinah; dulu ramai orang baik tapi sekarang semakin ramai orang tak baik...muda dahulu tidak sampai ke tahap mengandung di luar nikah,buang anak,perkosaan sana sini,bunuh orang sesuka hati,merompak hasil orang tak kenal belas kasihan dan yang sewaktu dengannya.(mintak dijauhkan amin...) tapi muda dahulu sibuk dengan urusan sekolah,bantu mak ayah berkebun,memancing sana sini dan sebagainya.bukan tak ada yang nakal.ada.ada yang suka curi ayam,curi basikal,ponteng sekolah...ada.tapi masalah itu dapat dikawal dan kurang angkanya berbanding sekarang.

bila tua tak pasti tu,yelah siapa kita yang dapat menentukan panjang pendek umur kita.kadang tu,yang muda ini tak sempat merasa umur pencen dah mendapat panggilan daripada DIA,ada tu belum sempat berkeluarga,ada tu belum sempat mempunyai anak mahu pun cucu...semuanya tak pasti kan.jadi umur yang ada pada hari inilah seharusnya dinikmati sepuasnya kerana kita tak tahu apa yang bakal berlaku selepas hari ini.

CITH tertarik dengan Dato' Chef Wan yang selalu dengan ayat yang ini; 'kita hidup kat dunia ni tak lama.buat apa nak pening-pening kepala nak pikir hal yang remeh temeh dan menyesakkan.nikmati hari-hari ini dengan berfaedah.jangan menyesal kalau esok tak sempat.'

muda dan tua bukan sebab untuk Allah mencepatkan atau melambatkan apa yang diiinginkan...CITH pun harap nak buat dan fikir yang baik-baik aje.biarlah umur berapa sekali pun tapi semangat tetap muda untuk meneruskan apa yang belum selesai hihi...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala