pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Sunday, October 9, 2011

BAJET UNTUK KITA ORANG RUMAH


Assalammualaikum semua pengunjung CITH...selamat berhujung minggu untuk semua.

sedikit lambat untuk berbicara pasal bajet negara baru-baru ni.tapi masih jugak CITH nak cerita bab ni...hihi..cerita mana yang kena dengan kitalah orang rumah.lain-lain tu tak payah lah nak sentuh.bukan kena pun dekat kita ni.

rata-rata 2 hari ini di FB semuanya memperkatakan tentang naik gaji,dapat durian runtuh lah...dan sebagainya.CITH pulak apa yang nak kata ye?yelah,kali ni bajet lebih banyak memberi kemudahan dan kesenangan kepada orang gomen.kita yang tak gomen ni mampu dengar je dan mampu cakap macam ni; "amboi...senang betul orang gomen ni.mintak itu dapat,mintak ini dapat ye...tapi ada yang sebahagian tu masih tak bersyukur-syukur lagi..."

ok,dalam peruntukan yang sebegini:
Jumlah bajet - RM232.8 bilion
Perbelanjaan Operasi - RM181.6 bilion
Perbelanjaan Pembangunan - RM51.2 biliona

apa yang kena pada kita orang rumah ni?

1. Bantuan persekolahan RM100 akan diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara mulai tahun depan.

2.Buat pertama kalinya, kerajaan akan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan mulai tahun depan.Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.

3.Subsidi: Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.

Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.

setelah membaca mengenai bajet tersebut,rasanya inilah yang kena dengan orang rumah.lain-lain tu rasanya tiada berkepentingan...huhu

CITH:kepada mereka yang dapat manfaatnya dalam bajet ini kena bersyukur banyak-banyak,tingkatkan prestasi barulah orang tak kata makan gaji buta.barulah pulangan yang diterima itu berpadanan dengan hasil kerja yang ditunjukkan.orang yang melihat pun tak rasa macam-macam.bukan apa,yang membayar tu semua adalah kita-pembayar cukai yang SETIA!

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala