pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, May 6, 2010

BEBAN BEG SEKOLAH

isu ini bukanlah isu baru, tetapi ia kembali diperkatakan apabila senario ini nampaknya tidak berubah.

baru-baru ini dalam siaran MHI- bercakap di talian ketika itu ialah pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru Kebangsaan-Prof Ali Hassan berbicara mengenai isu ini. beliau mengaitkan masalah ini mampu ditangani sekiranya ada kerjasama daripada pihak guru khususnya. sekiranya tidak ditangani,keadaan ini dikhuatiri akan menyumbang kepada masalah fizikal murid itu sendiri nanti.

sebagai seorang mama kepada seorang anak perempuan yang bersekolah darjah dua, aku terpanggil untuk membuat sedikit ulasan dari sudut pandangan peribadiku. walaupun pandangan ini tidak mungkin akan merubah apa-apa, tapi kukira ia adalah satu pandangan yang mewakili ibu bapa di luar sana.

seorang anak kecil akan saban hari iaitu 5 hari seminggu dan berjumlah 24 hari dalam sebulan akan mengusung sebuah beg yang kukira sangat berat bebannya, apatah lagi sekiranya murid tersebut perlu untuk menaiki tangga setinggi 3 tingkat jumlahnya.

bayangkan keadaan murid tersebut ketika itu ditambah pula dengan keadaan bersesak di tangga sewaktu balik khususnya. ( ketika masuk kelas, lebih terkawal) murid-murid akan bertolakkan sesama sendiri untuk meninggalkan sesi persekolahan dengan cepat. ada yang berkejar dengan kenderan awam atau sebagainya.

tetapi keadaan beban beg sekolah ini mampu dikurangkan sekiranya guru-guru yang mengajar telah lebih awal memberitahu murid-murid, berkenaan buku yang patut dibawa pada hari atau minggu tersebut.

memang jadul waktu kelas telah diberikan tetapi dalam masa yang sama murid-murid tidak tahu sama ada perlukah semua buku terbabit dibawa atau tidak.

contoh; untuk satu subjek Bahasa Melayu. terdapat buku teks, buku aktiviti,buku kerja,buku rampaian,buku tulis-tatabahasa, pemahaman, penulisan.setiap hari murid akan membawa kesemua buku-buku ini yang jumlahnya belum lagi ditambah dengan buku subjek-subjek yang lain.

persoalannya di sini, adakah semua buku ini digunakan oleh guru tersebut untuk mengajar dalam sehari? jika benar, syabas kepada guru tersebut kerana telah memaksimumkan segala bahan. kepada yang tidak, bagaimana? kesian kepada murid tersebut yang hari-hari akan mengusung buku yang sama.

kepada murid-murid, mereka merasa takut kepada guru sekiranya tidak membawa salah satu buku tersebut. maklumlah mereka ini masih naif lagi dalam hal-hal meminjam buku daripada rakan kelas sebelah.jadi, daripada dimarahi oleh guru, mereka sanggup memikul beban ini.

semoga ada usaha-usaha melihat kembali permasalahan ini dan akan mencapai satu solusi yang terbaik kepada semua pihak.

ADUHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala