pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, May 20, 2010

HOBI membazir ATAU tidak

bercakap pasal hobi...semua orang ada hobi?tengahari tadi, aku menonton siaran Wanita Hari Ini berkaitan isu hobi membazir.emm...betul jugak ye, sesekali kita kena fikir juga sama ada hobi@kegemaran di masa lapang itu membazir atau tidak!

apa hobi aku ye? selain suka mencuba resipi-resipi baru, suka membaca, pergi jalan-jalan, suka gak mengumpul barang kemas...hobi ker tu? hehehe...dalam hobi ada pelaburan. dan sekarang hobi melayan fb dan blog, adakah membazir?

selama ini kita hanya ingat membazir itu ialah apabila kita terlalu banyak menghabiskan wang utuk hobi kita tu...tetapi sebenarnya menurut pakar kewangan dalam rancangan tu- Puan Laila Johari, pembaziran hobi dikatakan berlaku apabila barang yang kita beli tadi tidak digunakan sepenuhnya. berlaku pembaziran wang, pembaziran masa membeli yang sepatutnya kita boleh gunakan untuk membuat perkara yang lain, pembaziran tempat simpanan di rumah dan sebagainya.

sebagai contoh; kepada penggemar beg tangan- mereka ghairah mengumpulnya sehingga memenuhkan ruang simpanan yang sepatutnya boleh menyimpan barang yang lain. tetapi apabila ditanya, berapa kerap beg-beg itu dipakai , sudah tentu jawapannya TIDAK SELALU.biasanya juga hanya 2@3 sahaja yang kerap digunakan dan yang lain hanya duduk terdiam sahaja. nah, inilah membazir namanya. wang yang dibelanjakan terdiam di situ dengan nilai yang sepatutnya boleh bertambah kalau disimpan di institusi kewangan

begitu juga kepada minat terkini rakyat Malaysia (termasuk aku) terhadap laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter, My Space, Blog dan sebagainya. ia dikatakan hobi membazir sekiranya kita asyik leka dengannya sehingga mengabaikan tanggungjawab yang sepatutnya.(aku pastikan dulu kerja rumah dah beres baru boleh membuka internet ni-dah janji dengan hubby)

pernah aku terdengar daripada seorang kawan yang suaminya gila bermain game di FB sampaikan pukul 3-4 pagi. inilah yang membazir! alangkah baiknya masa itu digunakan untuk solat sunat tahajjud misalnya atau pun tidur sahaja. ialah tidur yang cukup akan menjadikan kita ceria dan dapat bertugas dengan baik pada keesokkan harinya. betul tak?

lagi satu hobi yang dikaitkan membazir ialah memancing! hobi yang dikaitkan dengan kaum lelaki-adakah membazir?pakweku kaki pancing. aku selalu mengingatkan dia supaya tidaklah beria-ia memancing sampai tinggalkan keluarga berhari-hari,ingat solat, jangan pergi memancing jauh-jauh sangat dan macam-macam pesan lah...

baru-baru ni, pakweku pergi memancing ke Terengganu. sebelum tu dia dah berbelanja untuk membeli perkakasan yang baru(ni bajet dia,tak melibatkan apa-apa padaku). tak pelah sebab katanya, nak memancing laut dalam ni, alat-alatnya lain. dikatakan membazir ialah masa memandu yang sangat jauh, kira-kira800km lebih, penat dan letih sehingga mengambil cuti pada keesokkan harinya, hasil yang kurang( ni kuasa Allah).

secara peribadi,aku berpendapat bahawa hobi itu dikatakan membazir sekiranya dengan hobi kita lupa tanggungjawab, lupa diri, lupa keperluan keluarga terutama isteri, anak-anak.jangan kerana hobi belanja keluarga terpaksa disekat,masa terpaksa dikorbankan, inilah yang tak baiknya hobi!

TETAPI- sekiranya individu itu mampu merealisasikan hobinya TANPA merugikan atau membazir kepada mana-mana pihak,SILAKAN. lebih baik lagi hobi itu turut disertai oleh seisi keluarga!

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala