pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, May 5, 2010

RASA TERTEKAN@ stress??

selagi kita bernafas, selagi itulah kita ini isan yang punya hati dan perasaan. bukan sahaja manusia, waima haiwan juga mempunyai naluri perasaan apatah kita ini.. lagi lah banyak perasaannya ye tak?

saban hari kita mendepani pelbagai urusan dalam hidup dan dalam masa itulah kita mendepani juga perasaan yang pelbagai. cuba lihat hari ini... apakah perasaan anda? gembira? seronok, penat, sedih, marah atau hari ni rasa ahhhhhhhhhhhhh tertekannya aku!!!

perasaan tertekan atau pelbagai rasa lain itu tercetus oleh hal-hal yang berlaku di persekitaran seharian kita. contohnya; suasana kerja, masalah kawan, masalah kewangan, masalah keluarga dan sebagainya.

itulah realiti hidup sebenarnya. pahit, manis, masin, kelat dalam kehidupan. pelbagai rasa kita alami tetapi sebagai manusia yang berakal kita harus tahu meletakkan kewajaran tahap perasaan kita itu.

aku sendiri, mendepani rasa tertekan ini dengan karenah anak yang membabitkan hal persekolahan. contoh; kerja sekolah tak siap, lambat nak pergi sekolah,...hai... 1001hal yang dicetuskan oleh anakku ini.

anakku Sakinah, kadangkala memang menguji perasaan kesabaranku dengan ada sahaja isu yang cuba dibuat. inilah yang menyumbang kepada kenaikan suhu darahku...hehehe.. apabila aku memang tak tahan lagi.

ye, budak-budak sekarang memang banyak kerenah dan kreatifnya dalam menyumbang rasa tertekanku. mujurlah Allah memberikan aku seorang yang sudah besar dan seorang lagi yang masih belum tahu apa-apa lagi.. yang seorang ini pun sudah cukup mengujiku...Ya Allah.

memang banyak buku yang kumiliki dan salah satu cara yang kubuat untuk merawat rasa tertekan ini ialah dengan membaca buku. walau banyak mana sekali pun buku motivasi yang telah dibaca, tetapi bila tertekan tu...emmmm tak ikut jugak petua-petua yang tertulis... betul tak? hehehe... tulah marah punya pasal...( nilah yang selalu dibisingkan oleh pakweku supaya aku hayati buku-buku tersebut)

tetapi buku-buku adalah terapi minda yang sangat baik.perasaan tertekan ini juga dapat dikurangkan darjahnya apabila dapat diluahkan kepada insan yang hampir atau rapat dengan kita. ketika ini kita bukanlah mahu mendengar nasihat,komen atau sebaliknya tetapi lebih kepada mahu mencurah segala rasa yang ada di dada dan kembali bernafas semula.

selalunya orang yang mendengar luahan perasaan kita itu pulak yang sibuk sangat nak menasihati atau terlalu cepat nak komen, ini akan mendatangkan tekanan lagi!! sepatutnya mereka ini dengar sahaja dulu dan kalau ia pun ada nasihat yang baik, biarlah si penutur masalah itu dalam keadaan yang rehat dan santai. barulah nasihat itu akan berguna. ingat tu kawan!!!

apa yang penting pelbagai cara boleh dilakukan untuk menurunkan rasa tertekan ini. aku, misalnya akan kembali okey dan tersenyum semula apabila orang yang menyebabkan rasa tertekanku tadi menuturkan kata MAAF.bagiku itu adalah tanda perdamaian.
( inilah yang sering dilakukan oleh anakku setiap kali dah buat salah, tetapi macam biasa...emmmm dia akan mengulanginya lagi... faham sangat dah!)

tetapi dalam konteks rumahtangga bagaimana? mudahkah kita@ pasangan kita menuturkan kata keramat itu sebagai langkah mengubati rasa tertekan??? emmmm......fikir-fikir, tegur-tegur .....

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala