pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Saturday, May 15, 2010

16 Mei- SELAMAT HARI GURU

Teringat di zaman sekolah dulu – bila ada sambutan hari guru, bestnyer sebab tak payah bawak buku... emm... tak belajar la maksudnya. Hari tu hari kami berhimpun, dengar ucapan guru besar/pengetua, ucapan menteri la dan macam-macam lagi.

Kami dikehendaki bersila kat dalam dewan sebabnya? Lenguh nanti kalau berdiri, banyak sangat acara pagi ni...hehehe...ucapan? fuh dah tentu banyak. Lepas tu adalah persembahan daripada pelajar-pelajar. Masa ni kalau ada yang nak buat nakal ker, tak per, cikgu displin buat do no jer. Hari GURU lah katakan...

Dah 15 tahun aku meninggalkan gelaran sebagai seorang pelajar sekolah. Aduh... seronoknya bergelar “pelajar”. Apa taknya, hidup hanya memikirkan tentang belajar, belajar dan belajar sahaja. Masak? Tak payah. Bangun pagi nak buat sarapan? Tak payah. Kena marah ? ada juga tapi taklah tension macam masa kerja- kena marah dengan bos! Kerja banyak? Adalah kerja sekolah tapi taklah macam orang kerja yang kerjanya dari pejabat bawak balik ke rumah, sambung pulak pada hujung minggu...pendek kata aghhhh... aku enjoy student life!

Bila sebut guru@cikgu...ada cikgu yang aku suka, ada gak yang tak suka..ops...tu masa dulu-dulu... dah berusia begini semua itu cikgu-cikguku yang telah berjasa dalam hidup ini. Ampun dan maaf cikguku semua!

Kenangan hari guru- masa upper six... flashback the memory.. aku sebagai ketua pengawas sekolah-bertugas untuk merangka majlis sambutan hari guru. Emm... sebagai wakil pelajar, aku kenalah menyampaikan ucapan pada pagi tu untuk guru-guru . bukan tak biasa berucap, tapi yang ini, isinya lain! Hehehe... kata kawan-kawan ;” dik, bodek la tu...” macam-macamkan. Ialah masa nilah nak tengok muka cikgu-cikgu senyum jer seharian tu. Cikgu Jamil... cikgu zurali.. pasal displin-displin ni tolak tepi arrr...

Selain tu, kami mengelolakan acara sukan –perlawanan antara pelajar dan cikgu-cikgu. Masa nilah nak kenakan cikgu! Main tu lah serius sangat pun- kasi chance cikgu menanglah! Lagi satu acara yang best- anugerah pelbagai kategori... ada kategori guru berpersonaliti ( ni macam pakai tu nampak padan je dengan baju, kasut dll),guru tergarang, guru kreatif, ... (lupa dh...)

satu lagi... bab nak kasi hadiah! mana-mana cikgu yang favourite student tu... banyak lah dapat! teringat aku kat seornag kawan- MIS KCM dengan cikgu MDH..hahahaha... mana budak kelas aku tau la!kelakar sangat. Ya Allah rasanya baru semalam aku tinggalkan SDHTK! kenapalah budak-budak sekarang tak suka pergi sekolah ye?

memori yang akan tetap teguh terpahat...asam garam pelajar.. tak puas rasanya. tak pernah sedikit pun rasa jemu nak pergi sekolah. pernah arwah abah bertanyaku sewaktu aku tak dapat ke mana-mana IPT selepas SPM-" nak kawin ker atau nak sekolah lagi...( masa tu ada lah orang nak merisik..hisssss..)," aku pantas menjawab "nak sekolah ". tidak sekali aku ingin menamatkan sekolahku dengan begitu cepat!...

tamat belajar di UM, aku bekerja sebagai guru di sebuah sekolah swasta selama 7 tahun.- seronok yang berbeza. seronok rasanya bila hari guru diraikan oleh pelajar-pelajar, dapat hadiah, dapat kek...terima kasih semua! dan hingga ke hari ini, aku masih dipanggil "cikgu" oleh bekas anak-anak muridku.

kini... aku adalah guru kepada dua anakku di rumah.. tapi mereka tak tahu yang mama dia nilah sebenarnya "cikgu" awal ,mereka. cikgu yang mengajarnya untuk bercakap, mengenal ABC, memegang pensel,mengira...bla..bla dan seribu satu macam perkara! Ya Allah , berikan aku seribu ketabahan, kekuatan untuk aku terus berjuang mengajar anak-anakku yang bijaksana ini. ( mengajar anak... fuh.. lebih mencabar daripada mengajar anak orang! tapi aku redha)

anakku Sakinah, semenjak dia ke tadika lagi(5 tahun), aku dah mengajar dia untuk menghargai dan meraikan hari guru. aku ajar dia untuk membuat kad, memberi hadiah. sebab apa? SEBAB, aku pernah rasa betapa berbunga-bunganya hati seorang cikgu apabila ada pelajarnya menghargainya! tambah-tambah bila ada sambutan macam ni.

setiap tahun, Sakinah akan memberi cikgunya kad atau pun buah tangan. untuk hari Isnin ni (hari guru di sekolah), awal-awal lagi, sudah dipesan padaku untuk membuat kek untuk dibawa ke sekolah.pastinya aku tidak menghampakan permintaannya. aku juga ingin meraikan hari guru anakku yang telah berjasa mengajar anakku di sekolah!

kepada semua guru-guruku- dari Tadika lagi, sekolah rendah, sekolah menengah, universiti dan kini. sekalung perhargaan buat kalian semua. ku titipkan doa selepas sembahyangku agar semua guruku diberkati Allah.

juga kepada guru anakku- terima kasih untuk kalian. selamat hari guru

kepada semua kawanku yang kini bergelar GURU- selamat hari guru! kalian memang insan yang super! jalankan tugas anda tanpa jemu moga ada balasan di hujungnya!

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala