pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, December 22, 2010

MUDAH TAPI SELALU TAK PERASAN!

Info ini ingin ku kongsikan kepada kalian yang sumbernya ku petik daripada UTUSAN MALAYSIA berkaitan dengan beberapa benda mudah yang kadang kala kita terlepas pandang.tadilah,belek-belek suratkhabar lama,eh terjumpa pulak info ni.bagus untuk kita kongsi bersama.yelah kadang-kadang info@cerita kat suratkhabar tu tak sempat nak khatam lagi dah samapai yang baru..hihiii...

1.berus atau sikat rambutharus dicuci dengan menggunakan air panas atau tukar kepada yang baru apabila berusnya dah rosak.berus atau sikat ini menyimpan dan mengumpul lebihan produk-produk rambut dan membawa kekotaran.

2. kasut sukanperlu ditukar dalam jangka masa setiap 250-500 batu digunakan.didapati kulat dalam kasut sukan lama adalah 100 kali lebih banyak berbanding dalam tandas yang telah dipam.

3. berus gigi
perlu ditukar setiap 3 bulan sekali keran jika digunakan selepas dari itu,ia tidak berkesan dan akan mengundang virus hepatitis B dan C

4.coli
kena ditukar tiap tiga bulan atau selepas 30 hingga 40 cucian bagi baju dalam sukan. Elak menggunakan bahan pelembut fabrik. Bahan tersebut boleh merosakkan lycra pada coli. Kebiasaannya penyokong yang dipasang pada coli akan menjadi kurang berkesan selepas tiga bulan dan menyumbang kepada buah dada yang kendur!

5.Bantaltukar atau cuci setiap tiga bulan sekali atau tukar setiap enam ke 12 bulan. Selepas itu dikatakan 10 peratus daripada bantal anda terdiri daripada hama, najis hama dan juga peluh. Apabila bernafas, kandungan ini akan memudahkan seseorang itu terdedah kepada lelah, rinitis dan resdung.

6.Pisau pencukur
ni orang lelaki kena tukar ye selepas dua atau tiga kali cukuran.kalau lebih dari tu takut-takut pisau tersebut boleh menyebabkan ruam cukuran. Jangan berkongsi pisau pencukur untuk mengelak jangkitan pada kulit tambah-tambah kalau ada penyakit.

7.Tilam
walaupun mahal macam mana pun,Vono ke Dreamland ke tetap kena tukar setiap lapan ke 10 tahun.dikatakan semasa kita tidur, menyebabkan keadaan lembab pada tilam. Semestinya keadaan itu merangsang kewujudan hama yang boleh merangsang asma dan juga masalah kulit terutama pada bahagian luka.

8.Tuala mandini seharusnya kena selalu cuci. sekurang-kurangnya seminggu sekali pada 60°C dan jangan kongsi tuala.takut-takut ada penyakit kulit.siapa pulak yang susah nanti.

9.Papan pemotongbenda ni rupanya tanpa kita sedar telah menjadi rumah kepada bakteria 50 kali lebih daripada tempat duduk tandas! hish..hish!!!ia terjadi apabila permukaan papan pemotong tidak rata dan kasar, adalah sukar untuk memastikan kebersihannya.jadi haruslah kita merajinkan tangan kita untuk menyental dan menyah jangkitan setiap kali selepas digunakan. Tukar apabila permukaan papan pemotong semakin sukar dibersihkan.

* jadinya itu sahajalah info yang nak dikongsi bersama kali ini khasnya untuk kita yang jadi 'manager segala maneger' dalam rumah tu...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala