pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Sunday, December 12, 2010

KEMBUNG KUKUS PAKWEKU

tengahari ni aku nak keluar berjalan sekitar KL.malam ni tak balik rumah...hihii.. check in kat Brisdale Hotel dan check out esok.pakweku cutilah esok nampaknya.

sebelum nak keluar ni,kena isi perut dulu.pagi ni specialnya pakweku yang ke dapur.dia yang beli ikan,dia yang masak hari ni! aku tukang snap gambar pastu tukang rasa dulu.oklah tu...eh lupa, aku masak jugak nasi dan sayur! alahai...

kata dia,nama menu ni ikan kembung kukus nyonya.kalau makan kat KLCC faham-faham ajelah harganya.kembung kat pasar tak lah mahal sangat harganya kan...tapi bila dah masuk tempat macam tu...alamat naik taraflah dia!

ok, kita tengok bahan dia ye...

BAHAN-BAHANNYA;

1.ikan kembung yang sedang-sedang aje...
-dibersihkan dan siap dikelar-kelar.(jangan sampai kelar 18 pulak!)
2.bahan perapan -ni yang cepatlah. (guna pes Adabi ikan bakar)
3.aluminium foil
4.air kukusan

meh tengok cara pulak:

1.ikan kembung yang siap dkelar tadi diperapkan dengan bahan perapan tadi dalam 10-20 minit.2. ambil aluminium foil,
letakkan ikan tersebut dan lipatlah ia seperti di gambar di bawah ni.(pakwe aku ni lebih teliti sikit dari aku bab-bab ngini)3. panaskan air kukusan sehingga mendidih,kemudian susunkan ikan-ikan tadi.biarkan ia dalam 10-15 minit selepas itu, ikan tadi boleh dah dimakan!* sedapnya makan masa panas-panas ni.
* rasa? sedikit hampir sama dengan rasa asam pedas tetapi yang ini lebih cair
sedikit.
* bertambah sedap kalau dapat rasa air tangan orang lain pulak kan!

ALAHAI...

4 comments:

  1. macam sedap ajer..lama dah tak buat.
    rasa dah jemu lah pulak ashik singgah cendul leman dawi tu.kalau gi sana..kamu bawak ajer bekal masuk..kang lapar susah pulak anak..
    kat dalam tu harga makanan mahal sungguh.

    ReplyDelete
  2. mmg lah,klu sesekali kita rasa ENCIK pulak yg masak kan..asik pegang pen kt opis tu...sesekali g dapur...tak jatuh maruah pun.semua happy lagi ada.

    kak ina: ok kak.

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala