pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Monday, February 21, 2011

KENALI DAN AMBIL TAHU KOD MAKANAN

Assalammualaikum semua...

bukan rahsia lagi,punca kematian orang moden sekarang bukan disebabkan tidak makan tetapi terlebih makan makanan yang tidak berkhasiat dan memudaratkan.

sedikit info yang aku kutip menerusi majalah Melenia Muslim(April 2010), kenali kod makanan yang digunakan dalam bahan makanan kita.(foto oleh GOOGLE.COM)NOMBOR E- kod bahan tambah secara sengaja ke dalam atau ke atas makanan dalam kuantiti yang sedikit untuk mengekalkan dan merperbaiki kualiti,penampilan-tekstur,konsistensi,perisa,bau,rasa dan tempoh penyimpanan.

kod ini selalunya digunakan pada label makanan di Negara Kesatuan Eropah,Australia,New Zealand,Amerika Utara-Kanada dan Israel.

apa yang selalu menjadi keraguan ialah dengan kod E 471 iaitu sejenis emulsifiersejenis bahan kimia yang digunakan bagi memperbaiki mutu makanan.

ia dihasilkan sama ada daripada sumber lemak haiwan-lembu(bovine)dan babi(porcine) atau tumbuhan -minyak kelapa sawit.ini bermakna bahan tersebut boleh dianggap halal atau haram bergantung kepada sumber prosesnya.

dalam hal ini JAKIM bertanggungjawab dalam pensijilan halal bagi mengelakkan keraguan di kalangan umat Islam.maka,apa jua nombor yang digunakan,jika terdapat logo halal maka ia telah mematuhi piawaian halal oleh JAKIM

ANTARA KOD MAKANAN LAIN:

E100-E199= WARNA

E200-E299= PENGAWET

E300-E399=OKSIDAN,FOSFAT,ANTIOKSIDA,PENGAWAL ASID

E400-E499=PEMEKAT,PELEMBAB,PENSTABIL,EMULSIFIER

E500-E599= GARAM,REGULATOR ASID,AGEN PENGHLANG KERAK

E600-E699=PENAMBAH PERISA

E700-E799=ANTIBIOTIK

E900-E999=PEMANIS,BAHAN-BAHAN LAIN

E1000-E1999=BAHAN KIMIA TAMBAHAN

AKU? sebagai manager dapur adalah menjadi tanggungjawab kita nilah untuk menyediakan yang terbaik untuk perut orang tersayang...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala