pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, February 2, 2011

KETAHUI HAK KITA DENGAN POLIS

Assalammualaikum semua...

ada yang dah pergi bercuti?balik kampung hari ni?selamat memandu,selamat pergi dan selamat balik kembali dengan selamat untuk semua.aku?esok baru nak pergi berjalan.hari ni pakwe masih kerja lagi.hihii...

oklah,nak share satu info yang aku rasa sangat bagus kita semua ketahui.info ni aku dengar dan salin daripada perbincangan dalam MHI tadi bersama Datuk Khairul Anwar Rahmat-peguam sivil dan syarie berkenaan HAK KITA DENGAN POLIS.(foto:GOOGLE.COM)yelah,kadang-kadang tu secara tak sengaja kita ditahan oleh polis misalnya dalam sekatan jalan raya,sewaktu nak masuk kereta dari tempat parking atau di mana sahajalah.masalahnya,kita tahu tak KITA ADA HAK untuk beberapa perkara tersebut?mungkin tak tahukan atau pun kurang arif.apa yang kita tahu,bila polis tahan tu maknanya kita salah dan rela dibuat apa sahaja.ITU ADALAH SALAH SAMA SEKALI!

kita ada hak yang dilindungi oleh perlembagaan.berikut ini aku nyatakan apa yang telah aku salin sebentar tadi:

1.jika yang menahan kita tidak beruniform-
-kita ada HAK MEMINTA polis tersebut menunjukkan kad kuasa mereka:
*kad biru = inspektor dan ke atas
*kad kuning = inspektor dan ke bawah
*kad merah =digantung tugas-ni memang tak boleh menahan kita!

2. jika tak beruniform,kita SALIN NAMA DAN NO ANGGOTANYA

3. kita hanya berhak menjawab 3 soalan wajib SAHAJA iaitu:
* nama
* alamat
* no kad pengenalan.
sekiranya soalan polis lebih daripada ini,maka kita ADA HAK untuk bertanya
sebab KENAPA DITAHAN

4. kita ADA HAK untuk melihat waran tangkap yang ditulis dengan nama kita

5. kita ADA HAK untuk menghubungi anggota keluarga /peguam untuk
memaklumkan situasi kita ketika itu.

ketika ditahan,adalah HAK KITA UNTUK TIDAK membenarkan polis memasukkan tangannya ke dalam kocek@saku seluar kita.SEBALIKNYA ADALAH HAK KITA sendiri yang mengeluarkan semua barangan yang ada dalam saku poket kita itu.

kita hanya perlu menunjukkan kepada mereka satu per satu barangan yang ada dan menunjukkan saku kita telah kosong.

ketahui bahawa pihak polis HANYA BOLEH menepuk-nepuk bahu@belakang badan kita dengan sopan.(sekiranya wanita-polis wanitalah yang akan buatkan dan begitulah sebaliknya.jangan KITA BENARKAN POLIS BERLAINAN JANTINA pulak untuk menyentuh tubuh badan/anggota badan kita dengan sesuka hati. inilah selalunya kes pencabulan boleh BERLAKU!

sekiranya kita memang ditahan,kita HARUS MAKLUM bahawa hanya berhak menahan kita hanya selama 24 jam untuk disiasat.sekiranya lebih daripada itu,kebenaran daripada majistret harus dipohon.

di sini adalah menjadi HAK KITA untuk mengambil pendekatan:
1.menyatakan yang kita nak berdiam diri
2.memerlukan peguam untuk mewakili/menasihat kita

keadaan semasa di lokap tahanan, adalah HAK KITA untuk:

1.menyerahkan segala barangan peribadi kita kepada pihak polis dengan
dicatatkan satu per satu.

2.BERHAK untuk mendapatkan makanan

3.BERHAK untuk mendapat rawatan sekiranya sakit

4.BERHAK untuk menunaikan tuntutan agama

5.BERHAK untuk membersihkan diri dan dapatkan set pakaian bersih untuk
beribadat

-moga sedikit info ini,kita akan lebih MAKLUM DeNGAN HAK yang kita ada.

ALAHAI...

4 comments:

  1. info amat berguna laa,..lpas nie x laa snang2 polis nk saman kita,..huhu

    ReplyDelete
  2. Apa takut....kita tak buat salah...hehe tapi kita ada hak jika diperlalu sesuka hati.....info ni kena simpan.....bagussss....

    ReplyDelete
  3. ...komen diatas diperlaku...sesuka hati...maaf silap nak cepat...itu yang selalu kena saman polis...nak cepat tak pakai helmet....

    ReplyDelete
  4. NIZAR: yelah ,klu tidak ingat apa polis buat semua betul je kan...

    ZUL: haha...yg tk pakai helmet tu mmg selalu kena saman pas tu kait mengait pulak dgn benda lain...kene lbh hati2.
    t kasih dtg ke cni.

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala