pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, June 24, 2011

SIMPAN HARI INI UNTUK GUNA MASA DEPAN


Assalammualaikum semua...salam pagi Jumaat moga berkat apa jua yang kita lakukan hari ini dan hari-hari seterusnya.

bercakap pasal hari ini dan hari mendatang,CITH rasa "tersentak" seketika apabila baru sejurus tadi melayari FB Dr Niki Shuhada Shukor( perunding kewangan)mengenai kos perbelanjaan yang diperlukan untuk masa hadapan.(foto oleh:GOOGLE.COM)

bukan selama ini CITH "tertidur dalam sedar",CITH akui semakin hari,semakin kecil nilai wang kita.kalau dulu dengan RM50-sekali ke pasar tani mampu membeli keperluan seminggu tapi kini tidak lagi.adakah barang semakin mahal atau kuasa beli kita yang semakin rendah?jawapannya: kedua-dua faktor itu adalah benar apatah lagi dikaitkan dengan kadar inflasi yang nampak sedikit tetapi TETAP memberi kesan.

JADI?perlu simpan hari ini untuk guna masa depan.guna untuk apa?yelah macam kita yang tak makan gaji ni kata beliau,sediakan tiang-tiang:
1.PERSARAAN DIRI SENDIRI
2.KECEMASAN
3.ANAK-ANAK- pecahannya:-
i.pendidikan
ii.keperluannya- kereta,rumah-mak bapak kena bantu sediakan "duit muka"
iii.majlis kahwin

melihatkan 3 senarai ini,rasa macam semua tak cukup.tengoklah hari ini biasiswa memang dah sukar nak dapat.pinjaman PTPN-ada interest juga,maka kitalah mak ayah ni kena menabung untuk mereka dari sekarang.

kalau baru dapat kerja,belum tentu mampu untuk membayar duit muka kereta atau rumah.pastinya masa tu nanti (10-20 tahun akan datang) harga kereta dan rumah(khususnya rumah) meningkat menggila!takkan sampai dek mata kita nak tengok anak sendiri hidup tak sempurnakan...so,kita kena tolong...JADI KENA SIMPAN SEKARANG.

ada anak perempuan? kos majlis kahwin pastinya menjangkau puluh ribu atau silap-silap ratus ribu!...KENA SIMPAN SEKARANG

ada anak lelaki? kos majlis+duit hantaran kawin pasti mencecah puluh ribu atau ratus ribu juga...yelah kalau sekarang paling-paling wang hantaran RM10 ribu.bagaimana 10@20 tahun akan datang?...KENA SIMPAN SEKARANG

pendek kata semuanya harus bermula dari perubahan sikap SEKARANG.kalau dulu arwah mak abah tak perlu nak sediakan semua ini,cukup sekadar memberi sekolah.selebihnya anak-anak mencari harta sendiri TETAPI zaman ini,kitalah mak abah ini yang harus memikir dan berbuat sesuatu untuk masa depan anak-anak kita.kenapa?kehidupan makin mencabar kini dan akan datangDUIT penting untuk kelangsungan hidup di samping otak yang berilmu...

ALAHAI...kesian anak-anak mama...

1 comment:

  1. hurm.. betul tu.. beringat la dari sekarang.. sy yg masih belum berumah tangga pun kena beringat dari sekarang.. hehehe.. :)

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala