pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, June 9, 2011

REVIEW NORA ELENA DALAM KASIH YANG SUCI

(foto oleh:GOOGLE.COM)
Assalammualaikum semua...

baru berkesempatan membuka laptop yang sebelumnya dikongsi dengan Sakinah.sebelum tu gara-gara penangan siri drama Nora Elena di TV3,CITH "maraton" menghabiskan novel berkenaan drama ni yang bertajuk KASIH YANG SUCI.dapat je novel ni malam tadi-maka start lah dunia melayan perasaan.bila dah baca alamat payah nak stop akibatnya tidur pun jadi tak lena dek kenangkan cerita ni..aduh...

ok,ni review sinopsisnya:

10 tahun dulu Nora Elena semasa usia 15 tahun pernah dirogol sewaktu pulang dari sekolah.lelaki itu memakai topeng dan menyukarkan untuk Elena mengenalpasti siapa lelaki itu.di benak fikirannya sehingga dewasa,dia mengatakan Amirlah orangnya itu.Amir,rakan sekolahnya yang dulu memang terkenal dengan kenakalannya yang selalu mengusik Elena.

selepas 10 tahun berlalu,Elena telah bertunang dengan Saiful Idham.Amir pula menjadi inspektor polis.peristiwa tertumpah air di sebuah restoran,menemukan Elena dengan Seth Tan yang merupakan abang kepada kawannya di kampung suatu ketika dulu.memori lama kembali semula.

selang 3 minggu daripada tarikh perkahwinan mereka,Eid membatalkan pertunanganya lantaran satu panggilan misteri yang mengatakan Elena sudah tidak perawan lagi.ego seorang lelaki begitu mudah menjatuhkan hukuman biarpun sudah dijelaskan oleh Elena itu semua bukan kehendaknya.

Seth Tan menghulurkan bantuan untuk menjadi pengantin lelaki tersebut memandangkan semua persiapan perkahwinan telah diatur.ternyata doa Seth selama ini untuk menjejaki gadis yang mencuru hatinya telah berjaya.dia berjaya memiliki gadis itu yang sekaligus baginya sebagai cara untuk satu kemaafan atas keterlanjurannya suatu ketika dulu.

pada awal perkahwinan,semuanya nampak kekok.Seth memang seorang suami yang penuh tanggungjawab,romantik,lemah lembut dan dianggap perfect itu memang sentiasa seboleh
mungkin menjaga hati Elena biarpun terbit rasa marah di hati Seth tetapi ditahannya demi kerana cinta yang mendalam.(ni yang tak tahan ni...hihii)

Seth cuba mengambil hati Elena dengan pelbagai cara walaupun pada mulanya agak sukar tetapi akhirnya kalah juga Elena padanya.Elena mula menyukai Seth tetapi pada ketika inilah berlaku konflik yang mencabar dalam rumahtangga mereka.kewujudan Yvonne yang merangkap PA Seth dilihat seperti "lebih sudu daripada kuah".perempuan ini rupanya memang sudah lama menaruh hati pada Seth cuma Seth yang tak layan.pelbagai cara dan godaan dibuat semata-mata nak mengganggu rumahtangga mereka.selain Yvonne,ada rahsia yang sudah dijumpai oleh Elena di bilik bacaan Seth.topeng dan pisau rambo itu mengembalikan nostalgianya 10 tahun lepas.lelaki yang pernah...SETH?

kecelaruan itu sekali lagi menjarakkan hubungan pasangan ini.kembali dingin kerana peristiwa lalu yang sering menghantui Elena.ditakdirkan Elena mengandung tetapi dia meminta Seth untuk melepaskannya sebaik sahaja kelahiran bayi tersebut nanti.sampai masa bayi tersebut dilahirkan,Elena menangih janjinya dengan Seth.Seth masih berharap agar diberi peluang sekali lagi untuknya membuktikan cintanya yang suci.Yvonne datang ke rumah kononnya untuk melihat bayi mereka tetapi sebenarnya merancang strategi untuk menculik bayi tersebut.

bayi tersebut diculik dengan satu pertukaran-Seth harus menjadi suaminya!Elena merelakannya asalkan bayinya dikembalikan.

dipendekkan cerita-bayi tersebut selamat dikembalikan kepada Elena,Yvonne mati kemalangan dan Seth masih tetap menjadi suami Elena seorang.


#ringkasnya dalam novel ni memang nampak jalan cerita yang hampir sama dengan nama wataknya di tv tetapi pengarapan atau pengembangan perwatakan,CITH rasa dalam novel lagi terasa dan meruntun hati.

kalau di tv,watak Seth lakonan Aaron Aziz memang nampak suami yang romantis,pandai ambil hati,lembut,bertanggungjwab TETAPI dalam novel ni lagi tangkap meleleh.boleh dikatakan lagi cair hati dibuantnya.hahha...apa yang CITH perasan,banyak status rakan -rakan di FB admirekan watak si Seth ni.pada yang single,berangan dapat buah hati macam Seth- yang loving sesangat kat isterinya biarpun apa jua yang isterinya buat kat dia.pada yang dah ada suami pulak...nak je suruh orang tu jadi macam Seth ye?beli bunga sampai penuh satu bonet kereta! (ada kaaa?)haaha tu semua cerita yang dibuat oleh penulis skripnya.realitinya?kita yang mencorakkan itu semua.

AKU?biarpun pakwe CITH tak seperti dan tak mungkin jadi Seth Tan,di mata dan di hati ini dia sudah cukup baik Allah berikan untuk diri ini.al hamdulillah...

4 comments:

  1. susah betul nak jumpa Seth Tan dekat dunia nyata nih
    :-)

    Review Filem KL Gangster

    ReplyDelete
  2. Ada lelaki mcm sethan tu,cuma kita tak ditakdirkan bejumpa....contoh yg terjadi pd seorg hamba allah ni....walaupon dia tidak suci lagi dan ada ank yg tak sah,tapi suaminye dgn rela hati terima dia sebagai istri....suaminye anggap tu cerita sebelum dia mengenali istrinye...sehingga kehari ni,pasangan ni hidup aman bahagia..si suami pon mcm sethan,tak penah marah,romantik,penyayang....yg paling penting si suami tak penah mengungkit kisah silam si istri....mudah mudahan pasangan hamba allah ni..kekal ke ujung nyawa...amin..sama2 la kita doa kan....jadi,apa pendapan anda semua????

    ReplyDelete
  3. aku plak? bersyukur dapat mamat TNB tu..biarpun kehidupan kami tidak semewah Seth tu, tapi aku bahagia. Andainya memilih orang lain, tidak mungkin merasai dan menikmati apa yang dimiliki sekarang..

    "Terima kasih kerana mencampakkan aku ke perkahwinan ini" ayat Eid (aku pinjam jap...hehehe)

    ReplyDelete
  4. mmg pun,samalah cam aku.apa yg dia dh buat selama ni kat aku dah cukup bersyukur yang aku tak salah pilih SETH aku..haha...

    ayat last tu adoh lomah...

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala