pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, January 28, 2011

SIAPA SURI RUMAHTANGGA?

Assalammualaikum semua...moga keberkatan jua kita perolehi hari ini dan seterusnya.

nilah jadi mak ayah zaman sekarang ni,kalau tak up to date dengan hal-hal semasa susah juga.apatah lagi dengan pelajaran anak-anak yang semakin hebat dan mencabar.

malam tadi,Sakinah buat satu karangan Bahasa Malaysia yang bertajuk Keluarga Saya.oklah tajuk tu,cerita pasal diri sendiri,hobi,cita-cita.tu senang jelah.tiba pulak bab cerita pasal bapa,pun ok lagi.tiba pulak baba cerita pasal ibu.ni ada masalah sikit.

"ma,apa pekerjaan mama?cikgu kata kalau ibu yang tak bekerja tu,kena tulis suri rumahtangga.suri rumahtangga tu apa?"
"Ina tengok mama,kerja macam mana?"
"mama masak,jaga adik,hantar Sakinah pergi sekolah,kemas rumah,ajar Sakinah, tu lah.habis tu Ina nak buat apa?"
"Ina tulislah macam ni.ibu saya bekerja di rumah.beliau menguruskan segala hal dan keperluan keluarga saya seperti...tulislah contoh apa yang Ina cakap tadi."
"habis tu tempat kerja mama mana?"
"rumahlah tempat kerja mama."

aduh...nilah bila cikgu/orang lain senang-senang je kata ibu yang tak bekerja tu(maknanya yang tak kerja kat ofislah!) sebagai suri rumahtangga.tapi sendiri tak tahu apa maknanya.aku rasa tak patut istilah ini digunakan untuk kita-kita yang di rumah ni.

tengok ni makna suri rumah dalam http://prpm.dbp.gov.my/ maksudnya=isteri,golongan wanita sbg golongan lemah, sbg suri rumah
kalau suri rumahtangga pulak=Tiada maklumat tesaurus untuk kata suri rumahtangga

inilah nasib kerana istilah.bagi aku pulak, aku tak suka menggunakan istilah macam ni.aku suka menggunakan istilah PENGURUS HAL EHWAL RUMAH.yelah dari sekecik-kecik benda sampailah yang besarnya semua tanya dekat kitakan!

kalau pada anak; "ma,mana Ina punya calor pensel?,mama bekal apa hari ni?,mama tak belikan pensel yang Ina cakap tu ke...mama,soalan ni macam mana? dan bla...bla soalan lagi..." tu belum masuk bab bapaknya lagi...semua ni dalam kepala otak kita nak save,nak reply dan nak implementkan....siapa kata yang duduk rumah tu goyang kaki je? tapi mungkin ada kot kalau di rumah tu ada bibiknya...

aku? aku tetap bangga dengan apa yang aku ada dan yang aku buat hari ini.biarlah orang kata; 'eh,dulu belajar U kan,kenapa tak kerja?" hei; ni yang aku kat rumah ni bukan kerja ke namanya? sebab aku tak ada nama ofis,pasal tu pandang aku sebelah mata ye? bak kata lagu Kak Nita: JANGAN PANDANG SEBELAH MATA!

AKU PUN KERJA! bukan senang-senang aje kat rumah.

ADUHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala