pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, January 26, 2011

MAKAN DENGAN TANGAN

Assalammualaikum semua...

selalunyalah ye,kalau kita makan di rumah kita makan dengan guna apa? rasa akulah,majoriti orang kita Melayu ni makan dengan guna tangankan,lainlah kalau namanya macam Tom Cruise,Justin Bieber,Wonder Girl,diaorang ni memang jarang makan dengan tangan.lebih kerap dengan sudu dan garfu.

kita pun sama jugakkan,kalau makan di luar tu,macam automatik pulak nak makan mesti dengan sudu dan garfu hihii.....macam-macam.kadang-kadang tu sebab tak ada sinki yang disediakan.tapi tahu tak atau perasan tak kenapa kita makan dengan tangan?

satu kajian telah dibuat bahawasanya pada tangan atau jari kita ni terdapat enzim yang sepuluh kali ganda lebih banyak dari enzim yang ada dalam air liur.enzim ini berguna untuk mencerna makanan yang diambil.maka masalah seperti penghadaman yang tidak lancar akan dapat dicegah.

selain tu yang tidak harus kita lupakan juga ialah,makan dengan tangan ini merupakan cara makan Rasulullah s.a.w.sehinggakan Baginda sendiri akan menjilat jari jemari baginda setelah makan.
"apabila salah seorang di antara kalian selesai makan,
hendaklah dia tidak membersihkan tangannya sehingga menjilatinya" (Riwayat
Bukhari,Muslim,Ahmad dan Tabrani)

ALAHAI...

2 comments:

  1. betul tu kak..bee suka mkn dgn tangan jer..!

    ReplyDelete
  2. kita ni klu dpat mkn dgn tgn lagi nikmat.dpt2 makan ikan tu.tk puas rasanya nk godek2 ikan tu dgn sudu garfu..

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala