pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, July 6, 2011

WARNA KUNING DAN SIGNIFIKASINYA,SALAHKAH KITA NAMPAK KUNING?

Assalammualaikum kepada semua pengunjung CITH...

wah nampaknya warna kuning tiba-tiba menjadi bualan.ada yang buat lawak di FB jangan pakai warna kuning pada hari Sabtu ni.takut apa-apa pulak boleh jadi.(foto oleh:google.com)

apa yang boleh CITH katakan?hanya sekadar gelengan kepala terhadap mereka.bukan apa,warna kuning ni memang kesukaan CITH.bukan dek sebab isu 9 Julai tapi memang kalau dibuka almari baju,tak banyak sikit memang ada tempias warna kuning ni.

kalau dulu masa budak-budak,selalu sangat nyanyi lagu; "buai laju-laju,aku nak kawin dengan anak raja..."(dapat dah anak raja tu...hihii...)jadinya sampai ke besarlah minat nampak kuning itu diteruskan.

entahlah,rasanya kuning ni nampak menyerlah.biarpun bukan dilahirkan di kalangan berdarah raja,rasanya tak salah untuk nampak kuning!nasib baik tidak di zaman dulu tatkala kuning hanya untuk golongan istana sahaja.waima emas kuning pun tak boleh dipakai oleh orang biasa!kesemuanya itu adalah satu keistimewaan yang hanya dimiliki oleh golongan raja untuk membezakan taraf antara raja dan rakyat.itu signifikasinya dahulu.kuning itu memang telah disignifikasikan dengan warna diraja dan membawa makna raja sebagai simbol kedaulatan negara (sovereign).

warna kuning adalah satu warna ceria yang memberi makna gembira dan aman. Di dalam mitos Hindu, kuning membawa erti penguasaan intelek.Disebaliknya, orang Amerika menggunakan perkataan "yellow-belly" untuk membawa maksud penakut. Pada orang Korea, kuning boleh membawa maksud cemburu. Di akhir abad ke 19, warna kuning di Eropah memberi gambaran kurang siuman dan gila. (MY PINK BLOG)

CITH?kuning hanya warna.tidak lebih dan tidak kurang daripada itu.bukan membawa menyokong atau apa jua yang disignifikasikan oleh pihak di luar sana.

ALAHAI...

2 comments:

  1. pernah baca, kalau orang kulit cerah elakkan pakai warna kuning sebab nanti nampak pucat and for me, i like red, blue n green :)

    ReplyDelete
  2. o ye? aku mmg suka color ni.tak byk skit mmg nk kena ada.biru tu ada kureng...anyway tq the info.lps ni leh fikir2

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala